مقایسه ی خدمات Google Photos و Apple Photos، برتری با کدام است؟

یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۴
به این نوشته امتیاز دهید : 0

مقایسه ی خدمات Google Photos و Apple Photos، برتری با کدام است؟

در اواخر ماه گذشته گوگل از سرویس جدید Google Photos پرده برداری کرد. این برنامه هر دو پلتفرم وب و تلفن همراه را پشتیبانی می کند و به کاربر اجازه می دهد تا تعداد نامحدودی فیلم و عکس را در کلود ذخیره کند و با هر دستگاهی به آنها دسترسی داشته باشد.  زمانی که گوگل این سرویس را ارائه داد عده ی زیادی تصور این را داشتند که این سرویس به طور مشکوکی شبیه به برنامه ی جدید Photos app در آی او اس و مک کار می کند و خدمات آی کلود را کپی کرده است. باید گفت که این سرویس در برخی خدمات بسیار شبیه Photos app اپل است اما خدمات جدیدی را نیز ارائه می دهد.

در حال حاضر گوگل و اپل بر روی سرویس کلود عکس سرمایه گذاری زیادی کرده اند؛ از آن زمان که سرویس عکس فلیکر ( که قبلاً توسط یاهو خریداری شد) نشان داد که عکس های دیجیتالی چقدر در زندگی روزانه ی ما پر اهمیت شده اند. کافیست تا نگاهی به شبکه های اجتماعی بخصوص اینستاگرام بیندازیم تا به علت این امر پی ببریم.

مقایسه ی Google Photos و Apple Photos : ابر ذخیره سازی

ایده پشت هر دو خدمات این است که تمام عکس ها و فیلم هایی که در کلود ذخیره می شوند در هر دستگاهی قابل دسترس باشند.

گوگل ظرفیت ذخیره سازی عکس و فیلم را به صورت نا محدود در اختیار کاربرانش گذاشته است. در نگاه اول این بسیار عالی به نظر می رسد اما نکته ای در این مورد وجود دارد. آن هم این است که کاربران تنها قادر خواهند بود تا تصاویر زیرحجم ۱۶ مگابایت و ماکسیمم کیفیت ۱۰۸۰  پیکسل برای ویدئو را آپلود کنند. چنانچه کاربران عکس یا فیلم با حجم یا کیفیت بالاتری را آپلود کنند این سرویس از حجم یا کیفیت آن می کاهد تا قابل ذخیره سازی باشد. اگر عکس ها و فیلم ها با دوربین گوشی های هوشمند گرفته شده باشند احتمالاً مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر فیلمی با دوربین DSLR به صورت ۴k ضبط شده باشد و یا عکس با کیفیت ۴۰ مگاپیکسل گرفته شده باشد، آنوقت این قابلیت جوابگو نخواهد بود. در چنین مواقعی گوگل به کاربر اجازه می دهد تا فایل ها را در فضای مجانی ۱۵ گیگابایتی اختصاص داده شده به کاربران گوگل و یا در فضای Google Drive ذخیره کند. چنانچه کاربر نیاز به فضای بیشتر از اینها داشته باشد باید برای ۱۰۰ گیگابایت فضای بیشتر ماهیانه ۱٫۹۹ دلار یا برای یک ترابایت ماهیانه ۹٫۹۹ دلار بپردازد.

از سوی دیگر اپل در iCloud Photo Library فضای ذخیره سازی نا محدود به کاربر نمی دهد و تنها ۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی مجانی در دسترس کاربر می گذارد. باید اعتراف کرد که در سال ۲۰۱۵ فضای ۵ گیگابایت هرگز کافی نخواهد بود. برای خرید ۲۰۰ گیگابایت فضای بیشتر باید ۲٫۹۹ یورو ماهیانه پرداخته شود. ۵۰۰ گیگابایت ماهیانه ۶٫۹۹ است و برای ۱ ترابایت هم ماهیانه باید ۱۴٫۹۹ یورو پرداخته شود.

همانطور که می بینید قیمت گذاری گوگل بسیار سخاوتمندانه تر است. از آنجاییکه خرید ۱ ترابایت حجم اضافه تر از گوگل ۶٫۴۰ یورو هزینه دارد و خرید همین حجم از سرویس اپل ۱۴٫۹۹ یورو است. بعلاوه در سرویس کلود گوگل برای آپلود تصاویر زیر ۱۶ مگابایت هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.

نتیجه اینکه گوگل در این زمینه برنده است.

مقایسه ی Google Photos و Apple Photos : پشتیبانی از دستگاه ها

Google Photos یک اپلیکیشن برای کلیه دستگاه های مبتنی بر پلتفرم اندروید و آی او اس و همچنین مبتنی بر وب برای مک و پی سی دارد. بعلاوه این سرویس اپلیکیشن آپلود برای پی سی و مک را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. اما Google Photos هیچ اپلیکیشن ادیت تصویر را به مک و پی سی اختصاص نداده است.

اپل تنها اپلیکیشن های مبتنی بر آی او اس و وب برای مک را ارائه می دهد و هیچ اپلیکیشنی را به اندروید اختصاص نداده است. بنابراین اپل برای کاربران اندرویدی هیچ اپلیکیشنی را در نظر نگرفته است.

مقایسه ی Google Photos و Apple Photos : جستجو و سازماندهی

سرویس ارائه شده جهت سازماندهی عکس و فیلم در سرویس گوگل و اپل تقریباً مشابه هستند و امکان ایجاد تگ کردن favorites و ایجاد آلبوم جدید در هر دو وجود دارد. تصاویر بر اساس تاریخ و مکان مرتب سازی شده اند.

اما به نظر می رسد سرویس گوگل در جستجو برنده است. برای جستجو یک تصویر در سرویس اپل تنها امکان جستجو بر اساس کلمات کلیدی؛ مکان عکس یا افراد امکان پذیر خواهد بود . در سرویس گوگل جستجو بسیار راحت تر است و با سرچ کردن کلمه ی “mobile phone” برای مثال هر عکسی که با این اسم یا در آلبومی با این اسم و یا هر عکسی که در آن تصویر گوشی همراه  وجود داشته باشد به طور شگفت انگیزی در نتیجه جستجو خواهد آمد .

مقایسه ی Google Photos و Apple Photos : اشتراک گذاری

هیچ چیز خاصی در خدمات هر دو سرویس وجود ندارد و فقط اینکه امکان اشتراک گذاری تصاویر از طریق ایمیل ، بر روی وب، رسانه های اجتماعی و غیره وجود دارد.

مقایسه ی Google Photos و Apple Photos : حفظ حریم خصوصی کاربران

ممکن است که تا الان گوگل در خدمات رسانی قوی تر از اپل به نظر آمده باشد اما در این مورد خیر. یکی از دلایل اصلی که گوگل به کاربر اجازه آپلود نا محدود عکس و فیلم را به طور مجانی می دهد آن است که تمام این تصاویر آپلود شده از سمت کاربرتوسط گوگل اسکن شده، برچسب می خورند و در ابر داده های سازماندهی شده ی گوگل جمع آوری  می شود تا در نهایت یک تصویر روشن تری از کاربر برای فروش به تبلیغ کنندگان بدست آید. بنابراین با آپلود هر عکس توسط کاربر، گوگل قادر خواهد بود تا مشخصات فردی و زندگی خصوصی او را بررسی کند؛ برای مثال چه زمانی کاربر بیرون رفته است و با چه کسی و به انجام چه کاری مشغول بوده است.

برخلاف گوگل، اپل هرگز اقدام به اسکن اطلاعات و تصاویر کاربر نمی کند و هیچ اطلاعاتی در مورد تصاویر کاربر به تبلیغ کنندگان نمی فروشد. این دقیقاً به همان دلیل است که سرویس عکس اپل قادر نیست تا مثل سرویس گوگل فضای مجانی نا محدود در اختیار کاربران بگذارد. بنابراین نتیجه گیری که می توان کرد این است که گوگل هم هیچ سرویس مجانی را در اختیار کاربر قرار نداده است و در ازاء آن کاربر اطلاعاتی را در اختیار گوگل می گذارد تا توسط آن کسب درآمد بیشتری کند. در همین باب تیم کوک در سخرانی اخیرش به موضوع اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران انتقاداتی به شرکت گوگل وارد کرد.

به گفته ی شرکت اپل، کاربر باید قادر باشد تا کنترل اطلاعاتش را به دست بگیرد. ممکن است سرویس مجانی گوگل نظر کاربران را جذب کرده باشد اما به نظر اپل این مزیتی نیست که ارزش آن را داشته باشد که کاربر همه ی اطلاعات شخصی اش مثل ایمیل، تاریخچه جستجو و عکس های خصوصی را در اختیار کسانی بگذارد که معلوم نیست با چه هدف تبلیغ می کنند.

مقایسه ی Google Photos و Apple Photos : نتیجه گیری

بدون شک سرویس گوگل امکانات بیشتری از جمله فضای نا محدود مجانی برای آپلود عکس را به کاربران می دهد. اما احتمالاً با دانستن هدف پشت این سرویس کمتر کسی مایل است تا از این سرویس مجانی استفاده کند. علی رقم اینکه سرویس اپل فضای مجانی و یا جستجوی پیشرفته ی گوگل را ندارد اما ارزش امنیتی که در ازای آن به کاربر می دهد بسیار بالاتر است. اغلب کاربران حاضر هستند تا برای حفظ حریم شخصی خود پول بیشتری بپردازند.

منبع Know Your Mobile
برچسب ها

نوشته قبلی

«

نوشته بعدی

»
نوشته های مرتبط
  • اپل در حال کار بر روی گوشی ۴ اینچی آیفون ۷c می باشد
  • اپل: میزان استفاده از iOS 9 به ۶۶ درصد رسیده است
  • دیدگاه خود را بیان کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. نام و ایمیل خود را وارد کنید.


    نُه × 3 =