در قبال روشن نشدن یا عدم اجرای درست سیستم عامل اندروید دستگاه چه کنیم؟

پنج شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۰۲
به این نوشته امتیاز دهید : 2

در قبال روشن نشدن یا عدم اجرای درست سیستم عامل اندروید دستگاه چه کنیم؟

شاید برای شما هم این اتفاق رخ داده باشد که به طور ناگهانی گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی شما خاموش شده و دیگر روشن نشود! در این شرایط مطمئنا شما با فشردن دائم دکمه‌ی پاور (Power) دستگاه برای روشن کردن آن تلاش می‌کنید، اما اینکار چندان روش مناسبی برای احیای مجدد دستگاه هوشمندتان محسوب نمی‌شود.

در شرایطی که گوشی یا تبلت اندرویدی شما ناگهان خاموش شده و از طریق روش‌های معمول و عادی مجددا روشن نشود، اصطلاحا گفته می‌شود که دستگاه هوشمند شما “بریک” (Break) شده است. بریک شدن دستگاه هوشمند شما اغلب می‌تواند یه معضل جبران ناپذیر باشد، اما در پاره‌ای از موارد انجام برخی از اقدامات خاصی منجر به احیای دستگاه هوشمندتان خواهد شد.

بریک شدن گوشی یا تبلت شما می‌توانید بنا به دلایل متعددی انجام شود. در اغلب موارد این موضوع به دلیل آسیب‌های سخت افزاری نمایان می‌شود. در این شرایط حتما می‌بایست از یک متخصص و تعمیرکار مجرب به منظور تعمیر احتمالی دستگاه خود کمک بگیرید. اما در برخی از شرایط ممکن است عوامل سخت افزاری هم منجر به بروز مشکلاتی این چنینی شوند، در این شرایط روش‌هایی به منظور احیای مجدد گوشی یا تبلت اندرویدی شما وجود دارد که ما در این مقاله قصد اشاره به آن‌ها را داریم.

به طور کلی در هر هنگام که با مشکلی این چنینی مواجه شدید، سعی کنید که ابتدا روش‌های ذکر شده در ادامه‌ی این مقاله را امتحان کنید. اگر دستگاه شما پس از انجام مراحل زیر مجددا شروع به فعالیت کرد، مطمئن باشید که مشکل ایجاد شده در زمینه‌ی نرم افزاری بوده است. اما اگر بنا به هر دلیلی دستگاه شما شروع به فعالیت نکرد، مطمئنا مشکل ایجاد شده ناشی از صدمات و آسیب‌های سخت افزاری است. در هر صورت حتما ابتدا روش‌های زیر را امتحان کنید.

 

برای چند دقیقه تبلت یا گوشی خود را شارژ کنید

اتمام توان شارژدهی باتری دستگاه و اصطلاحا مردن آن یکی از عوامل رایجی است که می‌تواند منجر به عدم روشن شدن دستگاه هوشمندتان شود. در اغلب دستگاه‌های هوشمند اندرویدی تدابیری در نظر گرفته شده که به موجب آن در صورت ضعیف بودن توان باتری به منظور روشن کردن دستگاه، هشدارهای منحصر به فردی برای کاربر ارسال می‌شود. این هشدار می‌تواند به صورت چراغی چشم‌زن و یا هر چیز دیگری نمایان شود.

به طور کلی در اغلب دستگاه‌های هوشمند اندرویدی جدید هنگامی که باتری دستگاه‌تان تقریبا مرده باشد و توان شارژ رسانی به تبلت یا گوشی را نداشته باشد، به محض فشردن دکمه‌ی پاور علائم مربوط به خالی بودن شارژ باتری و عدم توان آن در روشن کردن دستگاه نمایش داده می‌شود. اما اگر بنا به هر دلیلی باتری تبلت یا گوشی هوشمندتان کاملا مرده باشد، با فشردن دکمه‌ی پاور هیچ علائمی بر روی نمایشگر و یا قسمت‌های دیگر دستگاه نمایان نخواهد شد.

در قبال روشن نشدن یا عدم اجرای درست سیستم عامل اندروید دستگاه چه کنیم؟

بنابراین یکی از عمده‌ترین دلایلی که می‌تواند منجر به روشن نشدن دستگاه هوشمند اندروید‌ی‌تان شود، مردن باتری دستگاه است. از اینرو در اولین قدم باید صحت و توان عملکرد باتری گوشی یا تبلت خود را بررسی کنید. بدین منظور کابل شارژر را به دستگاه متصل نمایید و چند دقیقه صبر کنید. سپس بررسی کنید که آیا باتری دستگاه در حال شارژ شدن است یا خیر!

پس از کذشت چند دقیقه (۱۰ الی ۲۰ دقیقه) کابل شارژر را از دستگاه خود جدا کرده و مجددا دکمه‌ی پاور را بفشارید. در این شرایط اگر علائم مربوط به عدم توان شارژدهی باتری را مشاهده کردید مطمئنا مشکل از باتری دستگاه است. بنابراین نسبت به تعویض باتری گوشی یا تبلت خود اقدام نمایید. پیشنهاد می‌کنیم که پس از شارژ کردن باتری برای مدت زمان ۱۰ الی ۲۰ دقیقه، مجددا آن را با استفاده از کابل شارژر دیگری نیز امتحان کنید. این احتمال وجود دارد که کابل شارژر دستگاه هوشمندتان هم معیوب شده باشد.

 

باتری دستگاه را جدا کرده و یا دکمه‌ی پاور را برای مدت زمانی طولانی بفشارید

سیستم عامل اندروید هم مانند سایر سیستم‌هایی که می‌شناسید می‌تواند بنا به دلایلی دچار کرش، فریز و بروز مشکلات عملکردی شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که دستگاه هوشمند شما به دلیل مشکلات نرم افزاری مربوط به عملکرد سیستم عامل روشن نشود. در این شرایط اغلب گوشی هوشمندتان مراحل ابتدایی بوت (بوت ناقص) را طی می‌کند، اما پس از چند لحظه به طور اتوماتیک مجددا خاموش خواهد شد. یا ممکن است سیستم عامل دستگاه برای چند لحظه اجرا شود اما پس از آن به طور ناگهانی دستگاه شما خاموش گردد. در این شرایط شک نکنید که مشکل ایجاد شده یک اشکال نرم افزاری بوده و رابطه‌ی مستقیمی با سیستم عامل دستگاه شما دارد.

به منظور رفع این مشکل ایجاد شده می‌توانید باتری دستگاه را به طور ناگهانی کاملا از آن جدا کنید. این امر منجر به ریست شدن سیستم عامل و استفاده‌ی مجدد آن از آخرین بک‌ آپ اتوکاتیک ذخیره شده می‌شود. اما در دستگاه‌های هوشمندی که امکان جداسازی باتری توسط کاربر وجود ندارد چه کنیم؟

در قبال روشن نشدن یا عدم اجرای درست سیستم عامل اندروید دستگاه چه کنیم؟

در اغلب دستگاه‌های هوشمند اندرویدی روشی به منظور ریست دستگاه وجود دارد که در آن نیازی به جداسازی باتری نخواهد بود. این عملیات با اصطلاح “Hard Reset” یا “Power Cycle” شناخته می‌شود. بدین منظور شما باید دکمه‌ی پاور دستگاه خود را فشرده و برای چند ثانیه نگه دارید تا اطلاعات سیستم عامل آن کاملا ریست شوند. این امر عملکردی دقیقا مشابه با جداسازی باتری دستگاه را به همراه خواهد داشت.

دقت کنید که اگر باتری دستگاه را جدا کردید، حتما چیزی در حدود ۱۰ الی ۲۰ ثانیه صبر کرده و سپس مجددا باتری را به دستگاه وصل کنید. همچنین به منظور استفاده از قابلیت “Hard Reset” حتما دکمه‌ی پاور  تبلت یا گوشی هوشندتان را برای چند ثانیه فشرده نگه دارید. سعی کنید دکمه‌ی پاور را برای مدت زمانی در حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه نگه دارید. این امر منجر به از بین رفتن فریزها و مشکلات عملکردی نرم افزاری دستگاه خواهد شد.

 

با استفاده از بخش “حالت ریکاوری” (Recovery Mode) دستگاه خود را Factory Reset کنید

در برخی از شرایط ممکن است گوشی هوشمندتان به وضعیت بوت وارد شده اما سیستم عامل دستگاه راه‌اندازی نشود. در این شرایط احتمالا سیستم عامل اندروید گوشی یا تبلت‌تان کرش شده است.

به منظور رهایی از این مشکل ایجاد شده می‌بایست وارد تنظیمات ریکاوری دستگاه هوشمندتان شوید و نهایتا سیستم عامل آن را Factory Reset کنید. در این شرایط تمامی اطلاعات و داده‌های سیستم عامل گوشی یا تبلت شما پاکسازی شده و به وضعیت کارخانه بازگردانده می‌شود. اما چگونه وارد بخش تنظیمات ریکاوری یا اصطلاحا Recovery Mode شویم؟

بدین منظور باید ابتدا گوشی هیا تبلت خود را روشن کرده و در حالی که دستگاه مراحل راه‌اندازی یا بوت اطلاعات را سپری می‌کند از چندین دکمه‌ی ترکیبی به منظور راه‌یابی به بخش تنظیمات ریکاوری استفاده کنید. دکمه‌های ترکیبی که به منظور راه‌یابی به بخش Recovery Mode از آن‌ها استفاده می‌شود در هر دستگاه هوشمندی متفاوت بوده و به شیوه‌ای منحصر به فرد تعریف شده است. به عنوان مثال در گلکسی اس ۶ سامسوگ بدین منظور باید دکمه‌های Power، Home و Volume Up (آفزایش صدا) را به طور همزمان فشرده و نگه دارید.

در قبال روشن نشدن یا عدم اجرای درست سیستم عامل اندروید دستگاه چه کنیم؟

اگر قصد راه‌یابی به بخش ریکاوری (Recover Mode) دستگاه هوشمندتان را دارید، با یک جستجوی ساده در اینترنت و انتخاب مدل گوشی یا تبلت مد نظرتان می‌توانید دکمه‌های تعیین شده به منظور راه‌یابی به این بخش را شناسایی نمایید. پس از وارد شدن به این بخش باید از قابلیت و گزینه‌ی Factory Reset استفاده کنید تا اطلاعات سیستم عامل شده به وضعیت کارخانه باز گردانده شود. در این شرایط مشکلات نرم افزاری و سیستم عاملی دستگاه شما حل شده و احتمالا شاهد روشن شدن مجدد آن خواهید بود.

 

ریست کردن سفت افزار یا Firmware دستگاه

اگر سیستم عامل و بسترهای نرم افزاری حیاتی دستگاه هوشمندتان صدمه دیده باشند، انجام Factory Reset منجر به رفع مشکل به وجود آمده نخواهد شد. در این شرایط شما باید کلیه‌ی اطلاعات سیستم عامل تبلت یا گوشی خود را با استفاده از ایمیجی که کارخانه‌ی تولید کننده‌ی دستگاه هوشمندتان ارائه کرده ریستور نمایید. به عنوان مثل ممکن است شما یک کاستوم رام (Custom ROM) را بر روی دستگاه هوشمندتان نصب کرده باشید و حال عامل اصلی بروز کرش و مشکل در دستگاه‌تان همین کاستوم رام نصب شده باشد. در این شرایط می‌بایست مجددا ایمیج‌های اصلی و پیش فرض دستگاه خود را دانلود و بر روی گوشی یا تبلت خود نصب نمایید.

در قبال روشن نشدن یا عدم اجرای درست سیستم عامل اندروید دستگاه چه کنیم؟

سادگی یا پیچدگی این امر کاملا وابسته به تجربه‌ی شخصی شما و همچنین دستگاه هوشمندی دارد که از آن استفاده می‌کنید. به عنوان مثال گوکل ایمیج‌های سفت افزاری (Firmware Image) را ارائه کرده که به راحتی در دستگاه‌های هوشمند آن قابل نصب خواهند بود. برای نصب یک سفت افزار در سایر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی حتما می‌بایست اطلاعات کافی در رابطه با دستگاه خود داشته باشید. این اطلاعات را می‌توانید با جستجو در اینترنت و از طریق فروم‌های گوناگون کسب نمایید. همچنین راهنمای نصب سفت افزارهای اصلی دستگاه در سایت کارخانه‌ی تولید کننده‌ی دستگاه هوشمندتان نیز وجود دارد.

 

استفاده از وضعیت Safe Mode

در دستگاه‌های هوشمند اندرویدی وضعیتی با نام اختصاصی Safe Mode تعریف شده است. این قابلیت عملکردی مشابه با عملکرد وضعیت Safe Mode در سیستم عامل ویندوز دارد. با استفاده از این قابلیت دستگاه شما تنها بسترهای نرم افزاری اصلی سیستم عامل را اجرا می‌کند و ابزارها و برنامه‌های سوم شخص نصب و راه‌اندازی شده بر روی دستگاه هوشمندتان در این شرایط اجرا نمی‌شود.

بنابراین اگر تبلت یا گوشی هوشمندتان در وضعیت Safe Mode بدون بروز هیچ مشکلی فعالیت نرمالی داشته باشد، مطمئنا عامل اصلی بروز مشکل برنامه‌های سوم شخص نصب شده بر روی دستکاه خواهند بود. در محصولات مختلف روش راه‌یابی و اجرای وضعیت Safe Mode متنوع است. برای مشاهده‌ی روش راه‌یابی به این وضعیت در دستگاه هوشمند خود می‌توانید ازجستجو در اینترنت استفاده کنید. به طور کلی استفاده از وضعیت Safe Mode اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن نهایتا می‌توانید تصمیم نهایی مربوط به انجام Factory Reset یا Firmware Reset بگیرید.

منبع howtogeek
برچسب ها

نوشته قبلی

«

نوشته بعدی

»
نوشته های مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. نام و ایمیل خود را وارد کنید.


× هشت = 24